The story of the great adventure: When we paddled to hell (Brännö)

I somras bestämde jag och mina vänner Monky, Tias och Reagge oss för att vi skulle ut och paddla. Vi planerade att paddla ut i skärgården i Göteborg och hitta en fin ö att campa på över natten. Alla hjälpte till att ta med sig det nödvändiga, t.ex. vedklav, mat, öl, tält och kol. Kolet var mitt ansvar för jag hade det hemma, men jag glömde det. Så alla utom jag hjälpte till. Tur att jag fick följa med ändå.
 
När vi kom fram till kajakstället (Har det ett namn? Det låg i västra Frölunda iallafall) var det dags att få en kort lektion om hur man ska föra sig ute på havet. Vi hämtade ut de två kajaker vi hyrt och fick flytvästar och kjolar. Nu var det dags att packa ner våra saker och ge oss ut på det stora havet.
 
 
 
 
Jag och Monky tog den lilla kajaken. Vi blev Team Retard ganska snabbt. Tias och Reagge var lite snabbare och tog sig framåt något smidigare kan man säga. Ute på havet såg vi maneter och båtar som körde rakt emot oss. Det var lite läskigt, men underbart på samma gång! Efter ett tag fick jag och Monky in en bättre taktik och lyckades ta oss framåt lodrätt istället för sicksack. Jag trivdes där ute som fisken i vattnet, hehehe. 
 
Tias och Reagge hade kartan och paddlade före oss. Vi följde dem och litade blint på deras instruktioner. Jag minns hur öarna hade sett ut på kartan och tyckte det kändes som att vi skulle svänga in en öppning tidigare än vad de andra trodde. Det visade sig senare att jag hade haft rätt, men var det någon som lyssnade på mig? Nej, nej!
 
Efter ett tag, någon timma eller två, tog vi en paus och stannade vid en liten miniö. Tias och Reagge klättrade runt lite, men jag och Monky satt kvar i vår kajak. De kastade en fotboll som de hittade till oss, som Monky snyggt nog lyckades fånga på bild.
 
 
 
 
Sedan var det dags att fortsätta. Vid ett tillfälle kom det en båt i full fart som körde rakt emot oss och paniken spred sig i kroppen. "Höger eller vänster!" Ropade Monky. "Det finns ingen tid, paddla bara paddla!!" svarade Reagge. Båten svängde av i sista sekund och vi klarade oss alla med livet i behåll. Phew! 
 
Vi paddlade väl på en timma till ungefär innan vi insåg att vi hade paddlat förbi slutdestinationen för längesedan. Istället hade vi, enligt några pojkar på en badplats, hamnat på Brännö. Trötta och hungriga som vi var bestämde vi oss för att göra läger. Vi hade dessutom hamnat på en jättevacker liten plats som kändes helt perfekt att campa på.
 
Äntligen dags för vila och mat i massor! We (sort of) made it!
 
 
 
 
 
 
Det blev en väldigt mysig kväll. Vi åt bulgursallad och veggoburgare och drack lite öl. Senare fick vi besök av en okänd men trevlig Brännöbo som sällskapade oss i några timmar. Vi lyssnade på musik och myste framför brasan. Vi fick lägga oss ganska tidigt, för dagen därpå var vi tvungna att kliva upp redan klockan 6 för att hinna lämna tillbaka kajakerna i tid vid 9. 
 
 
Sova, vakna, tidig morgon och trötta kroppar. Packa ihop alla våra saker och hoppa tillbaka in i kajakerna. Det tog ungefär två och en halv timma vill jag minnas innan vi var tillbaka i Frölunda igen. Det var lugnare på havet och det kändes väldigt harmoniskt att paddla hem i soluppgången. Solen ställde sig högt på himlen och det såg ut att bli en riktigt fin sommardag. Jag sjöng sånger för Monky så att han inte skulle vara lika rädd för maneterna (eller för att kajaken skulle välta, jag minns inte riktigt). Ibland skvätte jag lite vatten på honom, omedvetet förstås, men Monky säger att han ibland fortfarande hör mitt ondskefulla fnitter eka över havet. 
 
Paddeläventyret var en av sommarens höjdpunkter och jag hoppas på att få göra om det nästa sommar!
Go Team Xtreme! 
 
 
 
Emrielle