Sesame suntan lotion by Lush

Sommaren (som inte riktigt existerade från början iår) är nu long gone och hösten med sina kyliga vindar och piskande regn är här. Tack och lov flyr jag detta imorgon då jag flyger till Spanien och tänkte passa på att tipsa om den solskyddslotionen som jag ska ha med mig.
 
Sesame suntan lotion, med SPF 10. Jag som vanligtvis har ganska ljus och känslig hud ska egentligen ha högre, men jag har lyckats undvika att bränna mig varje gång jag har använt denna! Är det låg SPF gäller det bara att komma ihåg att smörja in sig lite oftare. Det är extremt viktigt att använda solskydd även om man har tålig hud, för att undvika hudcancer och förtidigt åldrande. Jag vill iallafall inte se ut som 50 när jag är 30 tack vare hängande dinosaurieskinn. 
 
Jag applicerar denna lotion både innan och efter solning. Jag tycker att den doftar väldigt gott, det är sesamoljan som bidrar med den nötiga doften. Sesamolja hjälper till att öka hudens melaninproduktion (melanin är det som avgör vår hudfärg, ju mer man har desto mörkare hud har man) vilket betyder att den hjälper en att få färg samtidigt som man blir skyddad från de farliga UV-strålarna! Hur bra?
 
Sesame suntan lotion innehåller även aloe vera, vilket gör att den är lika användbar efter som innan solningen. Aloe vera har nämligen en svalkande effekt, jag använder allra helst det som aftersun, särskilt skönt är det om man har råkat bränna sig lite. I lotionen finns även kakaosmör som mjukgör och ger näring till huden och bidrar därmed till att den inte flagnar, som den ju lätt gör om man varit bara några minuter för länge i solen. 
 
All in all, detta är verkligen en superbra produkt, som självfallet är vegansk och inte testad på djur. Lush levererar som vanligt! 
 
 
 
 
Emrielle
#1 - - Anonym:

Hej! Vad är det för märke du har på halsen? Jättefin blogg :)

Svar: Tack :) Märket är en ganska lång och trist historia.
Emrielle