Lins- och spenatsoppa

Lins- och spenatsoppa är en utav mina standardrätter. Jag brukar alltid göra den när jag är sjuk, för jag inbillar mig att den mirakulöst ska göra mig frisk igen, då den är oerhört nyttig. Detta är en soppa som verkligen är packad med vitaminer, proteiner, antioxidanter och mineraler (järn, i synnerhet!). Superbra för den trötte, vinter-veganen. (aka, myself)
 
 
Lins- och spenatssoppa
(Räcker till två stora portioner)
Ca 100 g fryst bladspenat (ej hackad)
2 dl gröna linser
3 tärningar grönsaksbuljong
Svartpeppar
Örtsalt
5 vitlöksklyftor
1 gullök
1 burk havregrädde (250 ml)
Persilja (helst färsk)
 
Koka upp linserna i så mycket vatten som behövs i en medelstor kastrull. (Det brukar vara tre delar vatten på en del linser). Låt koka på låg värme så länge som behövs. (20 minuter för okokta, ca 5 minuter för färdigkokta). Lägg sedan i grönsaksbuljongen och krydda med svartpeppar, och örtsalt om du tycker att det behövs. Hacka gullöken och stek i valfri olja i några minuter tillsammans med vitlöken som du pressar. När löken fått lite yta lägger du ner den i soppan. Tillsätt havregrädden och spenaten sist och fortsätt koka soppan på svag värme tills allting är varmt. Dra bort kastrullen ifrån plattan och strö över färsk eller fryst persilja.
 
OBS, följ inte recept slaviskt, improvisera dig fram och smaka ofta. Det är så olika hurpass hög salthalt man föredrar, till exempel!
 
 
Jag hade ingen färsk persilja hemma idag, så jag dekorerade med ett färskt babyspenat-blad istället. Det blev la tjusigt. 
 
Emrielle