Raw Key Lime Pie

Jag försöker att experimentera lite utanför chokladsfären, och är för tillfället inne på lime! Ni som läser min blogg såg att jag för några dagar sedan gjorde en Key Lime Mousse, för att jag inte riktigt hade tid att göra en hel paj. Idag tog jag dock steget ut och resultatet blev kanonbra! Den blev riktigt krämig och god och jag är väldigt nöjd. Det behövdes inte alls mycket sötning för att göra denna härligt friska, syrliga och hälsosamma kaka god.
 
Kakan är precis som mina andra bakverk fri från vitt socker, gluten och laktos. Vegansk, snäll & god!
 
 
Raw Key Lime Pie
 
Botten
4 1/2 dl valnötter
1 dl mandel
20 dadlar
 
Mixa nötterna och dadlarna i en mixer tills det blir en smet. Bred ut bottensmeten i en springform och låt stå i frysen i ca 30 minuter.
 
Fyllning
2 dl blötlagda cashewnötter (låt stå i vatten i minst 1 timma)
2 avokados
2 tsk vaniljpulver
1/2 dl limejuice
1 tsk rivet limeskal
1 msk agavesirap
1/2 dl smält kokosolja
 
Mixa alla ingredienser till fyllningen tills det blir till en kräm. Häll fyllningen över bottensmeten och låt allt stå i frysen i ytterliggare en till två timmar. Dekorera sedan valfritt, jag hade kiwi & lime.
 
 
 
 
Emrielle
#1 - - Caroline Wingqvist:

Jäklar vad gott det ser ut!

Svar: Riktigt god är den!!
Emrielle