13 spektakulära platser på jorden

Jag börjar det nya året med att påminna mig själv om hur otroligt häpnadsväckande världen kan vara. På platserna jag visar nedan har moder jord briljerat som bara hon kan. Jag hoppas att jag får möjlighet att se åtminstone hälften av dem innan jag lämnar denna makalösa jord.
 
"The world is a book and those who do not travel read only one page.
- St. Augustine
 
1. Hillier lake (pink lake), Western Australia. 
Ett under helt skapat av moder natur. Det är alger som kan få till sådanahär speciella färger genom att samla på sig ett rött pigment.
 
 
 
2. Shilin (The stone forest), China
Ja, du läste rätt. De här märkliga stenformationerna i Kina bildar en stenskog.
 
 
 
3. Door to hell, Turkmenistan
Det här är visserligen moder jord i kombination med människan, men jag tycker att den är såpass häftig att den får vara med ändå. Door to hell bildades 1971 när sovjetiska geologer råkade borra igenom taket till en grotta fylld med naturgas. Marken kollapsade och det blev ett stort gapande hål. För att hindra de giftiga gaserna från att sprida sig bestämde sig geologerna för att tända eld på håligheten och låta den brinna tills allt bränsle var slut. Man trodde det skulle ta några dagar, men det brinner än idag. Kolla hur små människorna är i jämförelse!
 
 
 
4. Chinoike Jigoku (Blood pond hell), Japan
Varför inte fortsätta lite på helvetestemat? Här har vi en varm källa i Japan, mer specifikt med en temperatur på 78 °C . Det är tack vare det höga innehållet av järnrika mineraler som vattnet färgas rött.
 
 
 
5. Grand prismatic spring, USA
Ännu en varm källa, denna belägen i USA. Inte så illa, va?
 
 
 
6. Fly geyser, USA
En gejser för er som inte vet, är en typ av het källa som mer eller mindre regelbundet kastar upp en fontän av kokande vatten och vattenånga. 
 
 
 
7. Victoriafalls, South Africa
Ett utav världens största vattenfall. Det är nästan 2 km brett. (1,6)
 
 
 
8. Wuhua hai Lake, China
Bara så vacker.
 
 
 
9. Plitvice lakes, Croatia
Dessa sjöar är belägna i en nationalpark i Kroatien, nämligen "nationalparken Plitvicesjöarna". Här har floden Korana format 20 sjöar längs ett mycket kalkrikt område.
 
 
 
10. Preikestolen, Norge
I vackra Norge är den här klippan belägen. Där ska jag ha picnic någon dag.
 
 
 
11. Cape town, South Africa
Det ska tydligen vara en väldigt häftig stad, och det kan jag förstå med tanke på vilket makalöst landskap den är byggd i.
 
 
 
12. Glow worm Cave, New Zealand
Just WOW.
 
 
 
13. St. Lucia, West Indies
Dags för solsemester? Vid dessa vackra berg ligger ett hotell, Jade Mountain Resort. Hade jag inte varit en halvfattig student hade jag bokat resa på en gång.
 
 
 
Emma
 
Källor: varldenshaftigaste.se, youramazingplaces.com 
#1 - - G I N A ~:

asså.. 12an NU! :( hade varit så grymt coolt att få åka dit och se det med sina egna ögon ^^

Svar: Håller med dig! En dag..
Emrielle

#2 - - Emma:

Wow! Helt otroligt att dessa platser faktiskt existerar! Såå coolt! :)

Svar: Visst är det? Hoppas man får se dem på riktigt en dag :)
Emma-Josefin

#3 - - ISA:

alltså, jorden <3

Svar: Eller hur, en sådan fantastisk plats!
Emma-Josefin

#4 - - dasdas:

penis