Saker som exalterat mig genom tiderna

Många gånger har jag tänkt att det tråkiga med att vara vuxen är att det är så mycket färre saker som gör en exalterad. När man var liten kändes varje dag som ett magiskt äventyr, och ibland, sedan de sena tonåren ungefär, har jag funderat över om jag verkligen är deprimerad eller bara börjar bli vuxen.
 
Jag kom att tänka på detta igen igår när jag började läsa i boken Naiv, Super. (Som för övrigt är full av listor. Jag älskar listor)
 
Huvudkaraktären skriver en lista på saker som brukade göra honom entusiastisk som ung. Jag tänker att det har förändrats mycket för mig genom åren. Som litet barn, tidiga tonår, sena tonår och ung vuxen. Hursom vill jag också skriva en sådan här lista, eller kanske rentav några stycken. Jag undrar om något alltid funnits där?
 
Well, here goes.
Lista 1. Saker som gjorde mig exalterad som litet barn.
- Bygga städer med kaplastavar
- Uppfinna med byggleksaker i metall
- Leta dinosaurieskelett
- Skriva sagor
- Klättra i träd
- Leka katt
- Katter
- Kaniner
- Rävar
- Kieselstenar
- Tänka att det fanns prinsar i brunnarna
- Bygga kojor
- Springa i skogen
- Låtsas att jag var slav i Egypten
- Hitta på sånger
- Hitta nya fina ställen i skogen
- Fånga grodyngel
- Dansa som en älva på ängar
- Harry Potter
- Uppträda
- Få hamburgare i skolan
- Julen
 
Utklädd till någon slags exotisk prinsessa, vill jag minnas.
 
 
2. Saker som gjorde mig exalterad som ung tonåring.
- Pojkar
- Att sjunga
- Fika på stan med vänner
- Harry Potter
- Ha korta shorts
- Vara på torget sent på kvällen
- Gå på bio
- Färga håret
- Använda mycket kajal under ögonen
- Musikaler
- Hälsa på vänner i andra städer
- Smaka på öl
- Skriva berättelser
- Få nya vänner
- Lyssna på musik
- Våren
 
Jag på min 15-årsdag på promenad med dåvarande pojkvännen.
 
 
3. Saker som gjorde mig exalterad som äldre tonåring. 
- Pojkar/Män
- Romantik
- Få bra betyg i skolan
- Dansa
- Dricka mig berusad
- Skriva dikter
- Läsa bra böcker
- Känslan av att utvecklas
- Uppträda
- Göra musik
- Djupa samtal med vänner
- Gå på krogen
- Flytta hemifrån
- Spela teater
- Våren
 
Nyligen 18 år fyllda har jag precis köpt min allra första drink. Jazzlady, kallade de den.
Var med mina vänner Marcus och Erika på Söderport.
 
 
4. Saker som gör mig exalterad som ung vuxen (idag).
- Mat
- Hälsa på mormor
- Dricka kaffe på morgonen
- Skriva listor
- Vara kär
- Dansa
- Spela teater
- Skriva
- Göra musik
- Köpa nya saker
- Göra det fint hemma
- Våren
- Min katt
- Julen
 
Flyttar till Göteborg. Ska fylla 20.
 
Det glädjer mig att se att entusiasmen för vissa saker som försvann kom tillbaka. Det känns hoppfullt. Genomgående har jag tyckt om musik och att skriva. Att spela teater tänker jag ibland att jag tycker om för att det är det enda som fortfarande är som en slags lek. Improvisationsteater, tänker jag framförallt på. Mycket av det jag tyckte om som liten var att upptäcka, att skapa, fantisera och låtsas. När man blir äldre måste saker vara realistiska, meningsfulla och viktiga. Det är väl därför jag tyckt om att skriva, att hitta på karaktärer, världar och historier. Det är också en slags lek. Man borde leka mer. 
 
Det gjorde mig också lite glad att se att listorna är ungefär lika långa ändå. Dessa listor gjorde mig gladare än jag trodde att de skulle göra.
 
Nu måste jag vara vuxen och studera.
Glad torsdag,
Ejie