Making mistakes

 

(Orginaltexten skrev jag på engelska, så en torftig svensk översättning kommer på andraplats här)

 

There are so many different desires in us, some equally strong. Sometimes we decide to do what we believe is best for us in the future, and sometimes we surrender to temptations that will provide us a quick satisfaction, but maybe be painful afterwards.

 

I think that if it was guaranteed that the ”wiser” decision would actually be beneficial for us in the future, it would be easier to be disciplined and make that choice, but we don’t actually know this. We guess. You can turn down a temptation, remain unsatisfied and unhappy and gain nothing out of it. You can also make a bad choice and eventually end up exactly where you want to be. Because, that’s how it is. Always doing the right thing and making the right choice won’t automatically bring you to the right place. Life is much trickier than that.  

 

I have found myself supremely happy in this life. At that time I was so grateful for every instant of my life. I was grateful for every mistake I had made and for every wrong turn, and all my regrets vanished because everything had been a pathway to where I had ended up! It was of course nothing but sheer luck in that case. I had done nothing to deserve it.

 

I read about a healthy 18-year-old girl who had a heartattack. She worked out on a regular basis, ate healthy, did not smoke or drink and still had a heartattack. Another person can smoke his entire life and his body will still not fail him. Talk about unfair. But that’s how it is.

 

You can control a lot of things, but you can’t control exactly where life will lead you. You can try to direct it in different ways, you can for example educate yourself and get a good job. You are then guaranteed a job, but not happiness. You can avoid smoking and drinking to decrease the risk of heartdiseases, but you can’t erase it. You can be kind to people and be rewarded with the same treatment, but you can also for no good reason be hated.

 

I use to say that we have to deserve things and work for things, but with life, sometimes the only thing we can do is just to go with it. Because even if you do everything right, life can still let you down.

 

We can’t rely on life to always be good to us, but we should trust it a little bit. If we believe that all responsibility is ours, we will be miserable if we fail. ”WHAT DID I DO TO DESERVE THIS…!???” Often the answer is nothing. Sometimes it’s because you made the wrong choice, but I think more than often stuff just happens. 

 

Constantly being on your guard and be filled with thoughts about how you should act, what you should say, what you should eat, who you should really be, who you should really be with and where you should be will drive you crazy.

 

I’m not saying you should never worry about it, because you should. We should learn from our mistakes, but to do so, we first have to make them. If you find yourself hungover and broke on a bench each Sunday morning, perhaps it’s time to realize you have a drinking problem. If all the girlfriends you ever had left you for another man, it may be time to realize that you are either a terrible boyfriend or terrible at picking the right girls. Such repeated patterns often means that you’re doing something you shouldn’t.

 

If you find yourself happy at times and unhappy at other times, that’s simply because you are living life. It’s good to think through what happened and why, because that’s how you learn and thrive, but don’t let it take over. Some things just happen. Accept it, deal with it, let go. Some mistakes have to be made to lead you to where you should be and life will lead you there eventually. It just needs your help, your directions, your ability to trust it and a little luck.

 

I used to be really scared that I’d end up someplace bad. That I would marry an abusive man, become a stripper because I would fail school and get stuck in drugs and stuff like that. But now I’ve realized that even if that would actually happen, it wouldn’t be the end of the world either. I could still get out of it and eventually live a happy life again.

 

I’m still scared. I’m not going to lie about that. I’m scared my judgment is too poor to lead me right, my character too weak, my heart too fragile and my courage too small. But all I can do is to use those doubts to grow. I know that life will mostly be what I make of it and a complete lack of fear would only mean I didn’t care.

 

It’s said that what isn’t growing is dying. Mistakes that don’t kill you will stir you and cause chaos in which you will grow. If you stand still and hesitate forever whether something is a mistake or not, nothing will happen. Nothing will change. Nothing will grow but your frustration. So be cautious and take good care of yourself, but don’t be too scared to surrender to deep desires, make risky choices, walk perilous ways, or indulge yourself with dangerous pleasures once in a while.

 

Besides, you don’t always know if something is a mistake until it’s done. The butterfly effect can actually make sure your decision to buy crisps in stead of working out that Tuesday afternoon led you to the love of your life.

 

Scary? Very much so. Wonderful and exciting because of this unpredictability? Even more so.

 

 
Artist: Ben Newman
He rocks

 

Det finns så många olika begär i oss, någon lika stark som den andra. Ibland bestämmer vi oss för att göra vad vi tror är bäst för oss i framtiden och ibland faller vi för frestelser som kommer att ge oss snabb tillfredsställelse, men kanske visar sig ha smärtsamma konsekvenser efteråt.
 
Jag tror att om det garanterades att de "klokare" besluten faktiskt skulle vara till nytta för oss i framtiden, skulle det vara lättare att vara disciplinerad och göra det valet, men vi kan egentligen inte veta detta. Vi kan gissa. Du kan avstå från frestelser, neka begär, känna dig olycklig och inte få ut någonting av det. Du kan också ta ett dåligt beslut och så småningom hamna precis där det är meningen att du ska vara. Jo, det är så det är. Att alltid göra det rätta och ta det visare beslutet kommer inte automatiskt att ta dig till rätt plats. Livet är mycket svårare än så.
 
Jag har varit oerhört lycklig i detta liv. Vid den tidpunkten var jag så tacksam för varje ögonblick av mitt liv. Jag var tacksam för varje misstag jag hade gjort och för varje fel och all min ånger försvann, eftersom allt hade varit vägen till dit jag då hamnat! Det var naturligtvis inget annat än ren tur i det fallet. Jag hade inte gjort något för att förtjäna det.
 
Jag läste om en frisk 18-årig flicka som fick en hjärtattack. Hon tränade regelbundet, åt hälsosamt, varken rökte eller drack och fick ändå en hjärtinfarkt. En annan person rökte i hela sitt liv och hans kropp svek honom fortfarande inte. Det är så otroligt orättvist. Men det är så det är.
 
Du kan styra en hel del saker, men du kan inte kontrollera exakt vart livet kommer att leda dig. Du kan försöka styra det på olika sätt, du kan till exempel utbilda dig själv och få ett bra jobb. Du kan garanteras ett jobb, men inte lycka. Du kan undvika att röka och dricka för att minska risken för hjärtsjukdomar, men du kan inte eliminera den. Du kan vara snäll mot människor och bli behandlad på samma vis, men du kan likaväl utan goda skäl bli hatad.
 
Jag brukar säga att vi måste förtjäna saker och arbeta för saker, men ibland är det enda vi kan göra att bara släppa taget. För även om du gör allt rätt, kan livet fortfarande göra dig besviken.
 
Vi kan inte lita på att livet alltid kommer att göra oss nöjda, men vi borde lita på det litegrand. Om vi anammar det faktum att allt ansvar är vårr och att livet ligger helt i våra egna händer, så kommer vi att bli oändligt olyckliga om vi misslyckas. "Vad har jag gjort för att förtjäna detta ...! ???" Ofta är svaret ingenting. Ibland är det för att du tagit dåliga beslut, men inte alltid.
 
Att ständigt vara på din vakt och fyllas med tankar om hur man ska agera, vad du ska säga, vad du ska äta, vem du egentligen borde vara och vem du egentligen borde vara med kommer att göra dig galen.
 
Jag säger inte att du aldrig ska oroa dig för vad du gör, för det borde du. Vi borde lära oss av våra misstag, men för att göra det, måste vi först göra dem. Om du befinner dig bakfull och bruten på en bänk varje söndag morgon, är det kanske dags att inse att du har ett alkoholproblem. Om alla flickvänner du någonsin har haft har lämnat dig för någon annan, kan det vara dags att inse att du är antingen en fruktansvärd partner, eller fruktansvärt dålig på att välja kvinnor. Sådana upprepade mönster innebär ofta att du gör något du inte borde.
 
Om du befinner dig glad ibland och olycklig vid andra tillfällen, är det  bara för att du lever livet. Det är bra att tänka igenom vad som hände och varför, eftersom det är hur man lär sig och utvecklas, men låt det inte ta över. Vissa saker bara händer. Acceptera det, ta itu med det, släpp det. Vissa misstag måste göras för att leda dig dit du ska vara, och livet kommer att leda dig dit så småningom. Det behöver bara din hjälp, lite pek på kartor, din förmåga att lita på det och lite tur.
 
Jag brukade vara riktigt rädd att jag skulle hamna i en riktigt risig situation. Att jag skulle gifta mig med en missbrukande man, bli en strippa eftersom jag skulle misslyckas i skolan och fastna i droger. Men nu har jag insett att även om det faktiskt skulle hända, skulle det inte vara slutet av världen heller. Jag kan fortfarande få ut någonting av det och så småningom leva ett lyckligt liv igen.
 
Jag är fortfarande rädd. Jag tänker inte ljuga om det. Jag är rädd att min brist på konsekvenstänk kommer att ta över, att min karaktär är för svag, mitt hjärta alltför bräckligt och mitt mod för obefintligt. Men allt jag kan göra är att använda dessa tvivel för att växa. Jag vet att livet mest blir vad jag gör det till och en total brist på oro skulle bara innebära att jag inte bryr mig.
 
Det sägs att det som inte växer är döende. Om du står stilla och alltid tvekar på om något är ett misstag eller inte, kommer ingenting att hända. Ingenting kommer att förändras. Ingenting kommer att växa förutom din frustration. Så var försiktig och ta väl hand om dig själv, men inte vara alltför rädd för att ge efter för djupa begär, göra riskfyllda val, gå farliga vägar, eller unna dig själv lite farliga nöjen då och då.
 
Dessutom vet man inte alltid om någonting är ett misstag förrän det är gjort. The Butterfly Effect kan faktiskt se till att ditt beslut att gå och köpa chips i stället för att gå och träna en tisdag eftermiddag leder dig till ditt livs kärlek.
 
Skrämmande? Mycket så. Underbart och spännande på grund av denna oförutsägbarhet? Ännu mer så.

 

Love

Emma