Kosmetika Maria Nila, Silverschampoo, lyko

Sheer Silver by Maria Nila

För att få ett riktigt ljust, silvrigt hår räcker det inte att bara bleka och bleka. Håret kommer inte att bli helt vitt utav blekningen, utan man behöver antingen lägga på en silvrig/kall toning eller använda silverschampoo. Problemet med silverschampoo tycker jag är att de ofta sliter en del på håret och gör det torrt. Sedan om man råkar lämna i det i håret bara någon minut för länge så blir håret lila..
 
Maria Nila's silverschampoo är lätt det bästa jag har testat, då jag upplever att man får en ljusare, kallare hårfärg utan att håret blir slitet eller missfärgat. Jag brukar lämna i schampoot i ungefär 10 minuter för att verkligen se till att alla gula toner försvinner. (OBS: När schampoot är i håret kan det se lila ut, men det försvinner helt och hållet efter att man sköljt ur det och torkat håret) Efter schampooneringen är håret lite torrare än innan, därför använder jag de andra produkterna som tillhör serien. Jag masserar in "sheer silver masque" i håret och låter vara i ca 3 minuter. Vill man ha en mer djupverkande effekt kan man handdukstorka håret först och låta inpackningen sitta i i 5-10 minuter. Jag avslutar sedan med balsamet som jag låter vara i bara i någon minut. Håret blir väldigt mjukt efter inpackningen och balsamet. Inpackningen behöver man dock bara använda om man känner att ens hår är i behov av lite extra återfuktning, annars räcker balsamet bra. Inpackningar ska man helst inte göra mer än 1-2 gånger i veckan.
 
Denna produkt innehåller "Colour guard complex" som skyddar håret mot värmestyling och UV-strålning, vilket i sin tur motverkar färgförlust. Den är också vegansk, sulfat-och parabenfri och producerad i Sverige. 
 
Man kan såklart använda dessa produkter även ifall man inte är ute efter vitt hår. Det fungerar lika bra på andra, mörkare blonda hårfärger som man vill ge en kallare ton.
 
 
Produktserien finns att köpa på Lyko.se!
 
Resultatet blir ett mjukt och följsamt hår, cold as told, bright as light!
Foto av Högabo Photography,
Huvudbonad av Zacharias Vindbacke.
 
Emrielle
#1 - - Jenny:

Hej! Tänkte bara fråga om du tror att den produkten funkar på grått hår? Har nämligen färgat grått och vill inte att det gråa ska försvinna, vill kunna ha det som påfyllning typ, tror du det funkar? Skriv gärna svaret på min mail eller kommentera på min blogg så jag inte missar svaret. Tacksam för svar MVH Jenny :)

#2 - - hjjonsson.blogg.se:

Jag använder loreal just nu. Jag älskar den men mitt hår är blandad med lila, grå och blond haha....... Men det blir nog bättre sen! :D

Svar: Ja, det blir lätt så av silverschampoo! Mitt hår var typ gult med lila slingor innan jag började använda Maria Nilas, inte så snyggt haha.
Emrielle

#3 - - linnéa:

hej! tänkte bara fråga om du använder dig av endast denna serie eller som ett komplement till vanligt schampo och balsam? är väldigt sugen på att prova denna serie nämligen! :-)

Svar: Heej, ursäkta sent svar, har varit lite frånvarande! Silverschampoo kan göra håret lite torrt, även denna serien som jag tycker är den bästa, så en bra sak och göra är att använda en färgbomb, t.ex. denna som är ett superbra komplement till sheer silver: http://emrielle.se/2015/september/colour-refresh-pearl-silver.html och sedan använda extra vårdande/fuktgivande schampoo och balsam, som håret ofta behöver om man har blekt det! Jag brukar oftast använda silverschampoot när jag vill vara extra snygg i håret :) Lycka till!
Emrielle