Inspiration, Spotlight Kärlek, Lycka, Skönhet

8 vackra ting

Jag började tänka på saker på jorden som jag tycker extra mycket om. Saker som gör mig lycklig, berörd, eller låter mig orka mörka dagar. Ibland behöver man påminna sig om sådant. Så här kommer 8 saker jag tycker är vackra nog att värma en även genom den mest frusna vinternatt.
 
 
 
1. Hår under vatten
Här slår jag ett antal flugor i en smäll. Vilket är då det centrala i bilden, vad är det jag vill framhålla? Är det det klara vattnet? Det söta barnet? Självfallet. Men framförallt, hår under vatten. Jag vet inte varför, men jag tycker verkligen att det är helt fantastiskt vackert. Att jag älskar hår är väl inte direkt nytt under solen, men det är något visst med långt, vackert hår som löses upp och far omkring under ytan. 
 
 
 
 
2. Musik
Ett av de mer magiska fenomen. Det är inte konstigt att man en gång var lite rädd för musik och trodde det var djävulens påfund. Tänk vad musik kan göra; det berör dig, får dig att känna glädje, sorg och nostalgi, det ger energi, inspirerar och tillåter människor att berätta och uttrycka sig i lyrik och melodi. Att få skriva musik när man mår dåligt är det mest läkande jag vet. Det ger mening till elände. 
 
"I've often wondered, how did it all start? Who found out that nothing can capture a heart, like a melody can? Well, whoever it was, I'm a fan" - ABBA, thank you for the music. 
 
Laleh, min favorit. Hennes musik är verkligen helt genialisk och gör mig lätt gråtmild.
(Är nog lite småkär i henne.)
 
 
 
 
3. Vår
Vår, såklart! Det är förväntningarna, glädjen och befruktningens tid. (Moder natur får orgasm som resulterar i en pulserande, sprudlande grönska och porlande bäckar...)
 
 
 
 
4. Dans
Att jag gillar dans är väl inte heller något nytt. Det är underbart på alla sätt och vis och väldigt, väldigt vackert att titta på. Kroppskontrollen. Dansares starka, smidiga kroppar. Åh. Och att dansa själv; ångestbotande, uttryckande, glädje- och energigivande... konst och idrott i ett. Fantastiskt. 
 
 
5. Solsken efter regn
Både som faktiskt solsken efter regn, och metaforiskt. Känslan av att vara påväg ur en depression, att ens brustna hjärta börjar läka, att man börjar känna hopp. Det är en av de mest underbara känslor som finns. Och den kommer, alltid.
 
"Nu blir det vår igen, det trodde jag aldrig, det tror man aldrig att det ska bli". - Emil Jensen.
 
6. Växter
För att de låter oss andas, för att de är vackra, och visa. De tar den näring de behöver och håller sig vända mot solen. 
 
 
 
7. Flygplatser
Den här är kanske lite otippad, men jag gillar verkligen flygplatser. De har ofta högt till tak och är öppna och ljusa. Ja, flygplan förstör miljön and all that jazz, men ändå. Det är en sådan härlig känsla att veta att man är påväg någonstans för att åka på äventyr. När jag var liten ville jag alltid jobba på en flygplats, kändes som att miljön och min omgivning var viktigare än mina arbetssysslor. Är nog lite likadan fortfarande...
 
 
8. Kärlek
När folk är kära och det syns. Jag förstår inte människor som ser par som gullar med varandra och blir irriterande. "Get a room" byter jag ut mot "Stay in here and show us some lovin'!" Nä, ok, det finns väl gränser... Men det är få saker som är så värmande att se som ett par som sprudlar av kärlek.
 
Och att själv vara kär. Har många gånger funderat på om det egentligen är en välsignelse eller en förbannelse. Så många tårar man fällt och undrat vad det egentligen var värt, en sekund av extas? Något jag förstått efter 22 år på den här jorden är att om det är något jag lärt mig om kärlek, så är det att efter varje gång är och kommer jag förbli none the wiser. Men det kanske är okej. Det är väl just ovissheten, sårbarheten och flyktigheten i det som gör det så underbart. Och hemskt. Och fascinerande. 
 
 
 
 
Ejie
#1 - - Amanda Duvenäs:

Du har en ny följare!

Tycker också om alla dessa saker! (förutom Laleh) :)

Svar: Åh, härligt! ^^
Emma-Josefin

#2 - - coffeeandcupcake.blogg.se:

Våren har verkligen sin charm när allt vaknar till liv igen :)

Svar: Jaa eller hur :)
Emma-Josefin

#3 - - miriam:

ååh jag älskar laleh!

Svar: ja hon är fantastisk!
Emma-Josefin