Hälsa, Inspiration, Spotlight Baka, Dans, Fotografera, Måla, Promenera, Skriva

6 aktiviteter som ger glöd åt livslågan

Jag brukade tänka när jag var yngre att jag skulle bli lycklig om jag fick en pojkvän. Sedan tänkte jag att jag skulle bli lycklig om jag hade en egen lägenhet, eller kanske om jag hade mer pengar, eller fann mer lugn. Detta sätt att se på lycka är att se det som något man "får" eller "hittar". Det är ett bekvämt sätt att tänka, för det innebär att det finns en relativt enkel och konkret lösning. Nu har jag istället börjat se det som en livslång process, något jag själv måste arbeta aktivt för, och ständigt. Visst spelar trygga relationer roll, stabil ekonomi, bostad och frihet från stress och ångest, det är ofta en förutsättning för att man ska ha ork och förmåga att växa som människa. För jag tror att det är mycket där lyckan vilar, i växandet, skapandet och kreativiteten
 
So there's the choice in life. One either grows or one decays.Grow or die. I think we should grow." - Robert Zubrin
 
En kliche man får höra väldigt ofta, men som är så sann, är att man ska göra det man älskar. Omfamna dina passioner! Det behöver inte betyda att man måste jobba som konstnär för att man älskar att måla, det är viktigt att komma ihåg att ens arbete inte behöver vara det centrala i ens liv eller det som definierar en. Fritidsaktiviteter, hobbies, passioner, vad man nu kallar dem, gör tid åt dem. Så fort jag glömmer bort att göra det jag verkligen älskar, märker jag hur jag tappar glöd och blir nedstämd. Jag hamnar i något slags tomrum, där livet känns innehållslöst och fattigt. 
 
Jag vill nedanför dela med mig av de mest inspirerande, rofyllande och glädjegivande aktiviteterna jag vet. (Jag vill poängtera att jag inte menar att utförandet av följade aktiviteter gör en lycklig - det är trots allt individuellt vart man mår bäst av att utvecklas och växa, och fler faktorer än personlig utveckling spelar roll i ens välmående)
 
 
DANSA! 
"I dans förlorar och hittar man sig själv på samma gång." Jag har sett det beskrivet såhär ett flertal gånger och jag kan inte annat än att stämma in. Det är att bli ett med musiken och låta den följa en, att ta kontroll och uttrycka sig med sin kropp och att komma i kontakt med sin skepnad. Extas!
 
 
 
SKRIVA!
Sedan jag var liten har jag älskat att skriva. Dels för att jag tycker om allt med språk; grammatik och ord och hur meningar kan skapa verklighet och måla fantasi. Att skriva ger möjlighet att förstå sig själv bättre, genom att man strukturerar lösa ord och tankar som studsar runt i huvudet. Sätt ord på känslor och tankar, det är att ventilera och att skapa förståelse. Nödvändigt, roligt och kreativt. 
 
 
 
MÅLA!
Detta är något jag önskar att jag vore bättre på, men det är fortfarande väldigt givande och terapeutiskt för mig. Istället för att sätta ord på tankar och känslor, kan man genom abstrakta målningar sätta färger och former på dem. 
 
 
 
PROMENERA/SPRINGA!
Jag älskar att ta långa promenader, gärna vid kajen här vid Eriksberg eller ute i skogen på landet. Det är ett underbart sätt att rensa tankarna samtidigt som man kan bli inspirerad av miljöer, dofter, byggnader, växter, människor och annat man ser runt omkring sig. Jag gillar också att gå upp på Ramberget och bara sätta mig och titta på utsikten en stund. Att springa kan upplevas som en flykt från det som är obehagligt, som att man springer ifrån stress och oro, till det att man känner sig starkare, mer kraftfull och oövervinnlig. 
 
 
 
LAGA MAT/BAKA!
Mat är bland det bästa jag vet. Idag har vi lyxen att kunna få tag på nästan vilka livsmedel vi vill, vilket ger oss möjlighet att uppleva olika kulturer genom våra smaklökar. Det är också ett roligt sätt att experimentera med smaker och livsmedel. För mig är det nästan alltid roligt att laga mat, men jag vet att många ser det som något de måste göra, men inte riktigt har viljan eller orken till, de kanske t.ex. hellre beställer något färdigt. Jag var också sådan innan jag lärde mig hur roligt det var att leka med maträtter och att man inte alls behöver följa färdiga recept alltid/äta samma standardrätt som alltid. 
 
 
 
FOTOGRAFERA!
Vad är egentligen vackert och tilltalande för dig? När man går ut med en kamera i handen, letar ögonen efter skönhet på ett annat sätt än de annars gör. Det är ett bra sätt att upptäcka skönhet i det enkla och vardagliga, men också att få vara kreativ och ha kul med att redigera bilder. I t.ex. photoshop har man möjlighet att göra en alternativ, vackrare och mer spektakulär verklighet.
 
 
 
 Kommentera gärna dina egna passioner!
Ejie
#1 - - Erika:

Vilket härligt inlägg, tror också starkt på att utvecklas som person för att skapa lycka, känslan av att känna att man utvecklats skapar en riktigt go känsla i kroppen oavsett vad det handlar om :)

Svar: Visst är det så! :) Kul att du gillade det.
Emma-Josefin

#2 - - Eli:

Åh vad inspirerande inlägg!

#3 - - Eli:

Åh vad inspirerande inlägg!

Svar: Tack, vad roligt att höra :)
Emma-Josefin

#4 - - Hannah:

Dansa, skriva, fotografera och promenera är några av dom sakerna som jag älskar och som får mig att må bra. Men även min underbara dotter och att få göra saker med henne, stort som litet!

Svar: Det förstår jag verkligen :)
Emma-Josefin

#5 - - Frukostera:

Inspirerande! :)

Svar: Tack! :)
Emma-Josefin

#6 - - Ida - foto & häst:

superfin och härlig lista! Mina egna då är fotografera ofc, sen min älskar ponny Kalle, han är min passion :')

#7 - - Ida - foto & häst:

superfin och härlig lista! Mina egna då är fotografera ofc, sen min älskade ponny Kalle, han är min passion :')

Svar: Tack! :)Åh, det kan jag tänka mig, djur är så härliga!
Emma-Josefin

#8 - - Sussi:

Vilket mysigt inlägg. :)

Svar: Tack! :)
Emma-Josefin

#9 - - Hanna:

Äta är kul, tycker jag..

Svar: Jag med :)
Emma-Josefin

#10 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Underbart inlägg :)

Svar: Tack! :)
Emma-Josefin

#11 - - Cecilia Par:

Gu vilken bra lista!

Svar: Åh tack!
Emma-Josefin

#12 - - MADDISENJ.SE:

Härlig lista, stämmer verkligen!

Svar: Kul att höra :)
Emma-Josefin

#13 - - Elin:

Bra tips/råd/passioner.
Mina "mål" för att må bra och sånt är springa/gå, dricka mycket vatten, läsa, och plugga typ:)

Svar: Det är bra mål, att läsa är också fantastiskt :)
Emma-Josefin

#14 - - Lilla Lii - Bloggen som blandar kultur med träning:

Kreativitet gör en absolut lycklig! :)

Svar: Så är det! :)
Emma-Josefin

#15 - - Trees, mamma i London:

Håller med dig :) Jag älskar att ta naturliga bilder av naturliga moments :)

Svar: Ja visst finns det skönhet i det!
Emma-Josefin

#16 - - Robex Lundgren:

finna bilder

Svar: Tackar
Emma-Josefin

#17 - - Robex Lundgren:

finna bilder

#18 - - Emma Grann Fotografi:

Härligt inlägg tycker jag!!

Svar: Tack! :)
Emma-Josefin

#19 - - Johana Duggin:

Åh härliga bilder :)

#20 - - Annster:

Så sant :)

#21 - - Lova Danielsson:

Lovely pictures hörru! :)

#22 - - AktivaDagar:

Härligt och inspirerande inlägg som förmedlar skön livsglädje :)

Svar: Tack, roligt att höra!
Emma-Josefin

#23 - - Emma:

Väldigt inspirerande inlägg! Håller verkligen med om att man behöver få utlopp för sin kreativitet för att må bra. :)

Svar: Tack! Roligt att höra :)
Emma-Josefin

#24 - - Frida:

Bra grejer! Gäller att komma ihåg dem nu när mörkret kommer..

Svar: Ja, det är inte alltid så lätt tyvärr, så man får påminna sig :)
Emma-Josefin

#25 - - Lydia:

bra tips!

Svar: Tack!
Emma-Josefin

#26 - - Amanda Niclasson:

Riktigt bra tips! :)

Svar: Tack :)
Emma-Josefin

#27 - - Emmelie:

Bra tips! :)

Svar: Tack!
Emma-Josefin

#28 - - Kattis:

Inspirerande inlägg! :) mina främsta passioner är fotografera, läsa, resa och simma.

Svar: Kul att höra! Resa är ju fantastiskt med :)
Emma-Josefin

#29 - - Sofia:

Superfint!
Mina passioner är skriva, spela musik, promenera eller springa (är jag riktigt arg någon dag gillar jag att bara gå ut och kuta det snabbaste jag har och bara känna friheten) och fotografera. Även min kanin Stjärnan är lite av en passion för mig, eller djur överhuvudtaget, de är så lugnande.

Svar: Spela musik är också underbart, funderade på att ha med det faktiskt! Spelar en del piano. Djur är sååå underbara, jag älskar min katt så mycket! Varje gång jag är ledsen lägger hon sig på mig och myser och spinner, som om hon kände av det. Så mysigt <3
Emma-Josefin

#30 - - Sofie Selling:

Det här inlägget var verkligen inspirerande! Super fint!
Jag känner att jag sällan hinner med allt det där, men väl när jag gör det så älskar jag varenda liten sekund av det! Så borde jag göra det oftare? Kanske det ;)

Svar: Det tycker jag att du borde, Sofie! Men ofta kommer ju andra delar av livet ivägen. Allt gott! :*
Emma-Josefin

#31 - - ∞NORA∞:

Älskar din blogg!

Kram <3

Svar: Tack!! <3
Emma-Josefin

#32 - - Sandra:

Du har verkligen satt ord på massor av saker jag tänkt de senaste veckorna här. Superbra skrivet!

Svar: Tack, väldigt roligt att höra!
Emma-Josefin

#33 - - Jasmine:

Jag kan inte annat än hålla med dig om att de sex aktiviteterna du föreslår ger livslågan kraft att växa sig starkare. Tack för ett uppskattat inlägg.
Kram

Svar: Tack att du säger detta, kul att höra! Kram på dig :)
Emma-Josefin

#34 - - Anonym:

Så galet bra inlägg! Verkligen bra aktiviteter att göra när man känner sig lite nere och jag kände verkligen igen mig i din mening...

"Så fort jag glömmer bort att göra det jag verkligen älskar, märker jag hur jag tappar glöd och blir nedstämd. Jag hamnar i något slags tomrum, där livet känns innehållslöst och fattigt. "

Bra skrivet!! :)

#35 - - Emma Keller:

Så galet bra inlägg! Verkligen bra aktiviteter att göra när man känner sig lite nere och jag kände verkligen igen mig i din mening...

"Så fort jag glömmer bort att göra det jag verkligen älskar, märker jag hur jag tappar glöd och blir nedstämd. Jag hamnar i något slags tomrum, där livet känns innehållslöst och fattigt. "

Bra skrivet!! :)

Svar: Åh tack så mycket! :)
Emma-Josefin

#36 - - zeb:

Åh vilket fantastiskt och inspirerande inlägg! :)

Svar: Tack!
Emma-Josefin

#37 - - jessicapersikan:

Ett intressant och bra inlägg. Jag måste läsa mer på din blogg.
Kram

#38 - - jessicapersikan:

Ett intressant och bra inlägg. Jag måste läsa mer på din blogg.
Kram

Svar: Tack så mycket! Roligt att höra :)
Emma-Josefin